IMLEGEND
Aileden
[RESIZE=400]
Merhabalar, çok eski bir Aeo3 oyuncusu olarak bir rehber hazırlamayı çok istiyordum uzun zamandır üzerine çalışıyorum
Ve sonunda Age of Empires 3 Rehberimle karşınızdayım,şimdilik küçük bir giriş bölümüyle başlamak istiyorum devamı ise eski pc'min hard diskinin yanmış olmasından dolayı şimdilik ekleyemiyorum.. En kısa zamanda diski tamir ettirdiğimde ekleyeceğim.
Strateji ve Taktik Öneriler
Strateji ve taktik nedir?
Ben Aeo3'ü satranca benzetirim, Max Euwe'nin sözlerine kulak verirsek ''Strateji düşünmeyi,taktik gözlemi gerektirir'' çok daha kolay ayırd edebilirz strateji ve taktik kavramının farkını. Kısacası strateji sizin uzun vadeli ana planınız, taktik ise uygulayışınız olacaktır.. Yani strateji çok büyük bir önem arz eder ne kadar sağlam bir stratejiniz varsa o kadar başarılı olursunuz çünkü çürük bir ana planı ne kadar başarılı uygularsanız uygulayın elde ettiğiniz sonucun başarısı planın güç derecesinden öteye geçemeyecektir..
Öyleyse giriş konumuzu iki ana başlığa ayırıyoruz;
-Strateji
-Taktik
Strateji
Stratejiniz kaça kaç bir oyun oynadığınız, karşıdaki ülkeler, dost ülkelerinizin hangileri olduğuna göre bir sürü detaya göre ayrıntılı bir biçimde şekillenir..Ama sonuçta genel bir stratejiniz vardır ve ancak şartların netleşmesiyle daha ince ve özel bir strateji şekillenmeye başlar..Aytıntılar üzerine oluşturulması gereken ana planlar hakkında bilgiler bir sonraki eklemeyle daha net bir hal alacaktır..
Arkadaşlarla beraber oynarken genelde oyunlarda nomad modu yani göçebe moduyla başlarız ki daha stratejik ve kaliteli oyunlar oynayabilelim, amaç şudur savunması kolay, daha sık yerleşim yerleri oluşturarak takımın manevra kapasitesini güçlü kılmaktır. Town centerlarımızı haritanın sınırlarına ve birbirimize yakın şekilde inşa ederek; kolayca sur çekilebilecek, takımca savunulması gereken şehir çevresini en aza indirgeyecek pozisyonda bir bölge kurarız.. Size de aynısını tavsiye ederim..
Teke tek oyunların dışında takım oyunları adına; ittifakınız içinde her kişinin belli başlı görevleri olmalıdır..
Savunma işleriyle ilgilenen, saldırı işleriyle ilgilenen, ve destek sağlayan; her iki tarafa askeri açıdan destek veren ve ekonomi açısından da takım arkadaşlarından biraz daha oyun sonu (lately game) odaklı bir ekonomi kuran kişi olarak 3 tip görev olabilir..
2v2 de saldırı, savunma ve lately ekonomi kuran olarak daha geniş görevlere sahip 2 tip olabilir.
Saldırı ağırlıklı tip
Takımın mutlaka bir erken saldırı gücü kurup karşı tarafı rahatsız eden ve takımca oyun sonuna yönelik ekonomi kurup oyun sonun daha erken ve haliyle etkin oynamalarına izin vermeyerek ağır ve erken yenilgilerin önüne geçebilmek mümkündür..Bunun için ekonominin erkenden ivmelenmesine odaklanmadan hızlı bir gelişimle kısa sürede asker basılması şarttır.. Ve çok hızlı şekilde ilk çıkan birimlerin önceden herolarla ve scoutlarla keşfedilmiş bölgeler sayesinde karşı tarafın bölgesine geçirilmesi ve en zayıf bölgelerden girilip işçileri rahatsız etmek ve zaiyat verilmesi gerekir.. Bu birimlerin iyi yönetilmesi şarttır kayıp verilmeden, gerek yeni birimlerle takviye edilip saldırının devamı, eğer uygun ortam yoksa da geri çekilebilir,tamamen geriye çekmekten ziyade trading postların hizasında konumlandırılabilir.. Bu görevi üstlenen kişinin oyun ortasına yönelik yeterli sayıda, dengeli ve kaliteli(zırhları ve saldırı güçleri güçlendirilmiş) bir orduyu da hazır etmesi şarttır, tekrardan saldırıyı geciktirmeden yapabilecek durumda ve zira karşı tarafın saldırısı ağır basarsa savunmada etkin olabilmek adına önemli bir safhadır özellikle yıkımları engellemek özellikle bazı durumlarda ağır topçu birimlerini şehirden daha ileride karşılamak onları koruyan birimlerle çarpışmadan kaçınarak bu topçu birimlerinin yok edilmesi gerekebilir (Bunu yapmak için anti artilery birimlerinin tercihi gerekir, range ve hızlı olmaları daha makbuldur), ve sur kurulmadan önce fazla sayıda atlı bulunduran birimlerle ekonomiye yani işçilere yönelik saldırıları engelleyebilecek güçte olmalıdır.. (özellikle rusların oprichniks denen birimleri işçilere ekstra damage vururlar manevra hızları da yüksektir. Bu tarz saldırılar için oldukça uygundur.)
Bunun için neler yapılması gerektiğini bir sonraki bölümde, önümüzdeki günlerde ekleyeceğim ayrıntılı bilgilerle rahatlıkla kavrayacaksınız
Savunma ağırlıklı tip
Nasıl siz erken bir saldırıyla karşıyı yokluyorsanız onlarda sizi yoklayacaktır, yoklamalıdır.. O yüzden savunmayı üstlenmiş kişi de yine ekonomiden fedakarlık ederek erken bir savunma ordusu kurmalıdır. Kuleler kurmaktan ziyade takımın tamamını koruyacak güçte bir ordu kurma peşinde olmalıdır, surların bir süre kurulamayacağı bir gerçek olduğundan manevra gücü yüksek olmalıdır yani erkenden yaya birimi daha çok yayalara avantajlı olan ve olabildiğince erken atlı birimi uzaktan vuran birimin önceliği daha yüksektir.Nedeni ise genelde atlılara karşı etkin olmaları ve daha kullanışlı bir savunma birimi olmalarıdır, gelen orduya vur kaç yapabilmeleri ve yerleşim yerlerinin hareket kabiliyetlerini kısıtlamalarına rağmen süngü mesafesi saldırmak zorunda olmayışları pek alan sıkıntısı çekmemelerini sağlayacaktır.Yeterli erken savunmayı sağladıktan sonra ekonomiyi de güçlendirerek ordusunu denge, miktar ve kalite(zırhları ve saldırı güçleri güçlendirme) açısından geliştirmelidir.
Destek veren tip
Oyun başında sanki oyunda asker yokmuş gibi sadece ekonomiye ağırlık verip yüksek ivmeli bir ekonomi yaratma peşinde olmalıdır. Market kurup ekonomik geliştirmeler ve işçi basımını hızlandırmak için gereken ayarlamaları yapmalıdır. Oyun ortasına yaklaşırken dengeli bir orduyu hızla yetiştirmeye yönelmelidir genelde fazladan barack stable ve artilery binalarıyla kısa sürede ordusunu da kurmalıdır.. Diğer görevleri üstlenen arkadaşlarına gerekli anlarda mali destekte bulunmalıdır.. Son çağa hızlı geçerek son ekonomik geliştirmeleri erken yaparak ekonomisini en kısa sürede en üst güce yükseltmesi de önemlidir, tabi bu görev daha çok oyun gidişatına bağlıdır..
Özellikle oyun başında odun ihtiyacını uzaktaki kaynakları tüketerek elde etmelidir böylece karşı tarafın alan üstünlüğünü aldığı durumlarda gerekecek olan odunu şehrin içinde kısa sürede odun kaynaklarının biteceği gerçeğini göz önüne alırsanız çok zor elde edeceksiniz deposunu aldığı görev gereği fazla odunla doldurması mühimdir..
Not: Mali desteği yaparken belli bir miktarın da transfer ücreti olarak ziyan olduğunu unutmayarak gereken destekleri parça parça değil tek seferde yüksek miktarlarda yapması daha mantıklıdır
Aeo3'de ayrıntılı strateji ve taktik gözlemlerimi sizlere aktarmak için sabırsızlanıyordum. Sonunda kayda değer bir derleme yapmış bulunmaktayım. Umarım beklentilerinizi ve ihtiyaçlarınızı karşılar nitelikte bir eklemeyle rehberimi genişletmiş olurum.
Strateji ve Hizmetkarı
Elinizdeki strateji ne olursa olsun; taktiğinizi, zihninizdeki stratejinin hizmetkarı haline getirmeyi bilmediğiniz sürece o strateji gerçek anlamıyla hayata geçmiş olmaz,ilk yayınladığım bölümde bireysel ve takım oyununda oluşturmanız gereken strateji hakkında ve bunun üzerine taslak bir taktik gözlem yaptığımı göz önüne alırsak, artık bundan sonra bu oyunda strateji oluşturmak için yeterli donanıma sahip olduğunuzu varsayıyorum, zaten strateji olarak size tam bir kalıp vermem mümkün değil, strateji tam anlamıyla zihninizin bir ürünüdür ben sadece size bu konuda yol gösterebilirim. Ancak hizmetkarınızı geliştirmeniz için daha fazla somut verilerle karşınızda olabilirim, öyle ki üzerine uzun süre uğraştığım birimler üzerine analiz bölümümle karşınızdayım.Birimlerin analizinden sonra birimlerin kumandası hakkında detaylı bir rehber bölümüyle taktik yeteneğinizi, diğer bir deyişle zihninizin hizmetkarını geliştirmenize yardımcı olmaya çalışacağım..
Analizimde klasik sınıflandırmadan ziyade; Ağır silahlılar sınıfı(Artillery),piyadeler(Infantry),süvariler(Cavalry) ve yerliler(Native),örneklerle birimlerin sınıflandırmasına gitmeyi düşünüyorum.Bu;birimlerin analizine giriş niteliğinde olacak.
Oyunun gidişatı nasıl olursa olsun,gidişata yön vermenin en mantıklı yolu kontrollü bir yönetimden geçer.Etkili saldırı ve ya etkili savunmanın şiddeti: Karşı tarafa verdiğiniz yanıtın etki gücüne bağlıdır.Bu arada etkili bir yönetimden kastım;ne pasif ne agresif, gerçek bir dengedir.Karşı tarafın yönetim yöntemi ne olursa olsun, elinizde bütün hepsine alternatifinizin olmasıdır.Bir hafta içinde yapacağım eklemede: Durumlar ve olası çözümler adı altında resimlerle beraber örneklerle birimlerin analizine girişimi yapmış olacağım.Sanırım bir hafta sonra tanımını yaptığım kontrollü yönetimi yeterince açmış olacağım.
Genel Tavsiyeler (Bu bölüm her seviye oyuncunun gözünden kaçabilecek püf noktaların özetinden ibarettir.
Kaynakça
Not: Buradaki genel tavsiyelerime yol gösteren bu sitedeki General Tips başlığı altındaki bölümden de alıntılarım ve esinlenmelerim vardır. Yeteri kadar ingilizcesi olan oraya da göz atabilir.
- Skor tabelasında gözünüz olsun, oradaki bir trading post işareti olası bir yerlilerle düzenlenen erken saldırının habercisi olabilir ve daha sağlıklı bir hazırlık yapmanıza yardımcı olabilir.
- Her zaman gözünüz açık olsun yerleşim merkezinize yakın bölgeyi sürekli vizyonunuz dahilinde tutun.
[RESIZE=800][/RESIZE]
- Yakınınıza kurulmakta olan bir kale ve ya benzeri bir kamp görürseniz hiç çekinmeyin müdahele edin, sonuçlarını iyi hesaplayarak ama çok da pimpirikli olmadan engelleyin bu tür girişimleri, ne kadar erken müdahele ederseniz o kadar karlı çıkarsınız.
- Her oyunda erkenden keşif çalışmalarını başlatın, ihmal etmeyin. 50 dk sürecek bir oyunu 20dkda bitirebileceğiniz noktaları yakalayabilirsiniz.
- Karşı tarafa dair bulduğunuz açıklar üstüne çok fazla düşünmeden harekete geçin, atılgan olun ve her açığı cezalandırın.
- Her çağ geçişinde odun ihtiyacınız artacaktır, son çağa yaklaştıkça artışın ivmesi de artacaktır; Odun en önemli late game kaynaklarından biridir. O halde her çağ geçişinde artacak odun ihtiyacınızı da hesap ederek hareket edin ve ne zaman geçeceğinizi doğru kararlaştırın.
- "Don't build your fort in the middle of a battle! all the time someone tries this on me and I just kill the fort. I might loose my entire army but then he has no fort all game!" -tster
Çeviri:''Kalenizi savaşın tam ortasında kurmaya çalışmayın! her zaman birisi bunu deniyor bana karşı ve ben sadece kaleyi alıyorum. Belki tüm ordumu kaybedebilirim ama bu noktadan sonra onun oyun sonuna kadar bir kalesi yok!'' -tster
Not: Bunu direkt verdiğim kaynaktan alıntıladım ve çevirisini tam yapmaya çalıştım çünkü çooook önemli bir nokta.Bu hem bunu yapmaya yeltendiğinizde size nelere dikkat etmeniz konusunda bir yol haritası çizecektir. Hem de böyle bir senaryoyu yaşarsanız neler yapabileceğiniz hakkında daha geniş bir bakış açısı kazanabilirsiniz. Bu demek değildir ki her aynı durumda böyle yapılmalı sadece belli bir noktaya dikkat çekiyoruz; o savaşın ortasında kafanızda o kaleye dair başka bir plan kurarsanız, pekala farklı hareket edersiniz.
- Önemli yapıları ve ya askeri manevraları ticaret yolu üstünde ve ya yakınında gerçekleştirmeyin, karşı tarafa basit bir istihbarat imkanı sunarsınız.
- Minutemanları gerektiğinde kullanmaktan çekinmeyin. Onlar illa oyunun son anlarında basılacak birimler değildir.
- Bir kez daha keşfedin. Bir kere keşfettiğiniz noktadaki doğal kaynaklara bakın ağaçlar duruyor mu hayvanlardan biri baktığınız bir an vurulursa yakalayabilirsiniz.
- Grenadierleri ve Abus Gun'ları topçu ocağından birimlerle counterlamayın, onları süngü mesafesini kullanan mümkünse hızlı ve topa tüfeğe karşı ekstra zırh avantajı olan birimler kullanarak counterlayın.
Strateji ve Hizmetkarı 2
Son küçük eklemede bahsini geçirdiğim ; oyundaki etkili saldırı ve savunma gücünü açmam gerekli diye düşünüyorum öncelikle. Kurduğunuz askeri gücün her daim etkili olabilmesi için : Karşıladığınız düşman birimlere karşı alacağınız formasyonun, elinizdeki gücün her zaman dengeli olması; o anın şartlarına (karşı tarafın nasıl bir strateji izleyeceği ve nasıl bir askeri güç kuracağına) gelmeden öngörülmüş ve kurulmuş bir denge, ve oyunun o anki şartlarını gözden geçirerek elinizdeki genel stratejiyi ve özel stratejiyi tekrardan gözden geçirerek ; belirli öncelikler yaratarak karar mekanizmanızı bir an için bile sekteye uğratmadan askeri gücünüzü ihtiyatlı kullanmaktan geçer; her zaman alternatiflerinizi değerlendirin; daha iyi bir yol varsa çamurlu dar bir patikadan ilerlemek anlamsızdır, tabi bu sizi öbür yola kıyasla zafere daha yaklaştıracak kestirme bir yol değilse.
Bu son bahsettiğim zafere daha yakın çamurlu kestirme örneği ; Oyun sonu stratejisi adlı önemli bir konu başlığı altında irdeleyeceğim bir meseleyi işaret ediyor. Şimdilik sadece bu ek örneği verirken neyi kastettiğimi, bu mesele üzerine ne gibi tavsiyeler verebileceğimi kısa bir süre ayırıp düşünmeniz yeterli.
Şimdi bu oyundaki tecrübelerime dayanarak söyleyebilirim ki oyun sonundaki K/D rationuz ; yani Kill (Katledilenler) / Deaths (Verilen Zaiyat) oranı bir yere kadar oyundaki etkinliğinizi – aktif gücünüzü ifade eder-gösterir. Çünkü çoğu oynadığım aoe3 oyununda zafer ve ya mağlubiyeti de görsem K/D ratiom çoğu zaman artıda olmuştur. Ama özellikle dikkat edilmesi gereken husus şuydu ; mağlubiyetlerimde bile artıda olan K/D ratiomun yanı sıra çok büyük zaiyatlarla oyunu kapatmıştım. Bu demektir ki oyunun büyük kısmı benim yarı sahamda geçmiş ; sonucunda sürekli ve zoraki bir savunma faaliyetiyle oyundaki etkinliğimi-kontrolümü çok öncesinde karşı tarafa hediye etmişim.
Afferin bana ki uzun süreli savunmada bile K/D ratiomu artıda tutabilmişim. Ama dediğim gibi bu bir şey ifade etmiyor ; Rehberimin giriş bölümünde de bahsettiğim gibi ne kadar iyi bir taktisyen olursanız olun, eğer ki stratejiniz çürükse kimse size ''İyi taktisyen'' demez. Dememeleri de gerek, madem iyi bir taktisyensiniz bu yeteneği sırf b.ktan bir genel planlama yüzünden mahvetmemelisiniz. Bahsettiğim etkili askeri yönetim ; oyunun kontrollü yönetimi bu verdiğim örnekle özetleniyor.
Eğer ki taraflardan biri diğeri üstünde etkinliğini arttırıyor ve yavaş yavaş oyunu onun merkezine doğru yığıyorsa ; etkili bir stratejiyle oyunu kazanmaya adım adım yaklaşıyor demektir. İstediğiniz kadar iyi taktisyen olun önemi yok. Kazanmak için oynamalısınız.
O yüzden sizi önce sırf taktik meselelerine boğmadan, stratejiyle iç içe taktik önerilerimle başlayacağım. Ve gelen istekler üzerine resimlerle destekleyeceğim
Şimdi tamamen farazi bir durum yaratalım ve bu durumda olması gereken stratejimizin ne olduğuna beraber karar verelim;
3v3 bir oyundasınız ve karşı taraf biraz olsun önde daha çok yıkım yaptılar ve hala bu avantajı korumak için devamlı saldırıda bulunuyorlar. Siz saldırılarla sorumlu olan üyesiniz takımda, haliyle Rusya, İspanya ya da İngiltere olmanız muhetmel üç ırkdan biri. Rusya sanırım en etkili olanı; O halde Rusyasınız.
Late gamedesiniz ve surlarınız oldukça güvenli (barakaların kule olduğu gerçeğini de göze alarak) haliyle daha çok diğer iki üye saldırı altında. Karşı saldırı çok muhtemel değildir çünkü onlarında surları güvenlidir. Ve uzun süre geride savunduğunuzdan daha rahat savunmalarını kurmuşlardır. Belli başlı açıkları olsa bile bulunduğunuz durumda karşı saldırı zordur, rusyanın yıkım gücü çok yüksek değildir. Rahat durumda olan taraf en az 3 kat sur çekmiş olmalıdır.Savunmaya yardıma devam ediyorsunuz ama artık an meselesi kırılmanız.
O halde kademe kademe, bulunduğunuz durumdan sizi kurtaracak hamleler dizisini planlama vakti çoktan gelmiştir.
- Önce rakip bölgenin savunmasını scout edeceksiniz.
- Size gelen saldırıların yol haritasını az çok kavrayacak ve bu rotadaki trafiği aksatacak bir saldırı planı yapacaksınız.
- Savunmada kırılma yaşanmaması için tüm nüfusunuzu bu geri dönüş planına aktarmayacağınızı da varsayarak planlama yapacaksınız. (saldırı oyuncuları sağlam bir microya sahip olmalıdır.)
- Bu planın uygulamasından sonra karşı tarafın nasıl bir cevap verebileceğini az çok öngörmeniz gerekecektir.
- Bu öngörüyle sizin sonraki hamlelerinizi az çok kafanızda kurmanız gerekecek ve ona göre ilk hamlenizi tam olarak şekillendirmelisiniz.
- Planı takıma kısaca özetleyip onlardan savunmada çok dikkatli olmalarını ve sizin tarafa da göz kulak olmalarını söyleyeceksiniz. ( Bu kadar planlama yaparken dikkat dağılabiliyor ; Özellikle benim gibi şiddetli dikkat eksikliği olan biriyseniz.)
- Harekete geçeceksiniz.
Bu durumda yapılabilecek en iyi karar ve akabinde izlenmesi gereken yol bu şekildedir. Başka hamleler de olabilir ama bunun kadar etkili şekilde oyuna dahil olmanızı sağlayacak bir adımın olduğunu sanmıyorum.
Sıradan bir oyuncunun yapacaklarını da aşağı yukarı tahmin ettiğim şekilde sıralayım aşağıya:
- Surla çevrili merkezleri dışındaki işçilere Oprichnik'lerle girmeyi planlayabilir. Ya da sur dışındaki yapılara Cossacklarla ve yahut grenadierle girebilir.
- Merkeze mortar,grenadier ve cossacklarla girmeye çalışabilir.
Ama...
- İlk seçenek çok pasif kalır late game aşamasındaki bu senaryoda.
- İkinci seçenek daha iyimser olsa da, karşının 1 kat suru olduğunu varsaysak bile takım üyelerini rahatlatamaz ve yeterli bir cevap olamaz yine en iyi ihtimal suru yıkıp içeri girip birkaç düşük canpuanına sahip yapıyı yıkmanızla sonuçlanabilir. Daha kötüsü karşı taraf bu saldırıyı tahmin eder ya da yolda yakalarsa, sanırım net şekilde dengeler iyice alt üst olur. Ve eğer bu planın hesabını yanlış yapıp, fazla sadık kalır, popülasyonunuzun çoğunu bu saldırıya ayırırsanız gerideki durum yine daha kötüleşebilir.
Alıntıdır (sufferingismagic'e teşekkürler)