DirectX, Microsoft'un oyunlar başta olmak üzere çoklu ortam yazılımlarını rahat, hızlı ve uyumlu şekilde hazırlayabilmek için yarattığı bir Yazılım Programlama Arayüzüdür. İçerdiği bileşenler şu şekilde özetlenebilir:
Direct3D (veya yeni adıyla WGF: Windows Graphics Foundations - Windows Grafik Temelleri) hem iki hem üç boyutlu grafikleri ekrana dökmeye yarar. Piyasadaki çoğu ekran kartının en modern donanım hızlandırma özelliklerini destekler. En büyük rakibi OpenGL'dir.
DirectSound hem iki hem üç boyutlu ses için kullanılır. Windows altında çalışabilen her ses kartı en azından yazılım ile DirectSound ve DirectSound 3D desteğine sahiptir. Piyasadaki tüm rakipleri göz ardı edilebilecek bir popüleriteye sahiptir.
DirectInput, klavye, fare ve oyun çubuğu gibi bileşenlerin giriş ve çıkışlarını basit bir şekilde yönetebilmek için olan arabirimdir.
DirectPlay ise TCP/IP, modem ve Bluetooth gibi birçok protokol üzerinden bağlantı ve mesajlaşma bileşenlerini içerir. TCP/IP üzerinde NAT veya uPnPDirectPlay Voice ile saniyede 1.2 kbit'e kadar inebilen ses sıkıştırma codec'leri ile göz doldurur. Açık kaynak dünyasında en bilinen rakibi HawkNL'dir. geçişlerini desteklemesi ve
Windows 95 ile birlikte oyun programcılarını DOS'tan Windows'a doğru çekmek için yaratılmış olan bu arabirim, ancak 5.0 sürümünden itibaren beklenen ilgiyi görmeye başlayabilmiştir. Windows 2000'in çıkışıyla birlikte gerçek kip oyunlarının sonu gelmiş olduğundan, Windows altında vazgeçilmez oyun arayüzü haline gelmiştir. XBox'ta da DirectX'in kullanılıyor olması, arabirimin popülaritesini artırmada etkili olmuştur. Buna ek olarak, son zamanlarda DirectX Managed (.NET tabanlı) modülü sayesinde çok hızlı bir şekilde kolayca, karmaşık DirectX uygulamaları yazmak mümkün hale gelmiştir.
Sanılanın aksine, Linux altında DirectX bileşenlerinin büyük çoğunluğunun kullanılması Cadega sayesinde mümkündür. Bu yazılım, Direct3D'yi OpenGL, DirectSound'u ise OSS (Open Sound System - Açık Ses Sistemi) kullanarak çalıştırır.
Örneğin DirectX 9 ile DirectX 10 'u karşılaştıralım..
Aradaki dağlar kadar farkı anladığınızı düşünüyorum..Buda DirectX 10 ile 11 Karşılaşması.
Sağda kullanılan resim, Battlefield 3 te kullanılan grafik motorudur.
Anlayacağımız gibi DirectX 11 de kullanılan Algoritma tamamen farklıdır.
DirectX Tarihçesi
Windows 95 in cikisindan hemen sonra, microsoft, DOS u sonlardirma karari aldi, windows u oyun oynama platformu seklinde yonlerdirmeye basladi. Ama o zamanki programcilarin beklentilerini karsilayacak ve dos ta var olan bir programa ihtiyac duyuldu, bunnun yaninda o zaman kullanilan grafikler WinG ve Windows GDI ile yapilmakta idi. Ama dedigim gibi progracilarin ihtiyaci olan multitasking ,TCP/IP ve hiz gibi ozellikler yok idi.
Microsoftun buna yaniti gecikmedi ve GameSDK hemen geldi, buna direct x in ilk versiyonu diyebiliriz. Boylelile programcilara daha hizli oyunlar yazma imkani verilmis oldu. GameSDK'in ikinci versiyounundan sonra adi degiserek DirectX oldu.
Son düzenleme: