IMLEGEND
Aileden
Zamanlama Saldırısı
Adından da anlaşılabileceği üzere “Zamanlama Saldırısı” ( Timing Attack ), gerçek zamanlı strateji oyunlarındaki zamanla yarış olgusunun en uç noktasında yer alan, stratejinin en önemli konseptlerinden birisidir.
Zamanlama Saldırısı, izlenen optimum açılış hamleleriyle ordunuzun rakibe göre avantajlı olduğu zaman penceresinde gerçekleştirilen saldırılardır. Bu avantaj ateş gücü veya teknoloji şeklinde, sizin ırk ve hamlelerinize veya rakibin ırk ve hamlelerine bağlı olarak ortaya çıkmaktadır.
Zamanlama saldırıları genelde bir Ar-Ge’nin bitmesi veya kilit bir ünitenin savaş alanına çıkmasıyla gerçekleşir. Somutlaştırmak gerekirse, TvT’de çok hızlı 2 rafineri kullanan ve çok hızlı “Banshee” saldırısı gerçekleştirmeyi hedefleyen Terran oyuncusu için “Cloak” Ar-Ge’sinin bitimi, rakibin “Detection” için gerekli olan “Engineering Bay” binası bitene kadar çok ciddi avantaj sağlayan bir zaman penceresi yaratmaktadır.
En güçlü zamanlama saldırıları hem oyuncuya hem de rakibe bağlı faktörlerin birleşmesiyle ortaya çıkmaktadır. Örneğin üstteki örnekte uç bir durum düşünecek olursak, rakibin de “2 Factory” açılışı yaparak hem “Anti-Air”, hem “Detection” anlamında zayıf oluşu, Cloak Zamanlama Saldırısı’na oyun kazandıracak kadar güçlü bir avantaj sağlar.
[RESIZE=900]
Oyuncu Temelli Zamanlamalar
Ar-Ge Zamanlamaları
Doğru zamanlanmış bir Ar-Ge çalışmasının bitimiyle mevcut üniteleriniz çok ciddi güçlenir. Dolayısıyla iki tarafın da eşit verimle oynadığı düşünülürse üretim kapasitesi (örn yeni üretim binaları, reactor vb) yerine geliştirmelere (örn Stim) yatırım yapan bir taraf, Ar-Ge çalışmasının tamamlanmasıyla rakibine kıyasla daha güçlü bir orduya sahip olacaktır, ateş gücü anlamında avantajlı olduğu bu pencere içerisinde saldırmazsa, rakibi daha fazla üretim kapasitesiyle durumu dengeleyebileceği gibi kendi Ar-Ge çalışmalarının da tamamlanmasıyla öne geçebilir.
Birim Zamanlamaları
Bir başka oyuncu temelli önemli unsur ise kilit birimlerin savaş alanına çıkmasıdır. Örneğin çok hızlı “Colossus” saldırısı düşünen bir Protoss için 2-3 Colossus’un savaş alanına indiği an, önemli bir avantaj penceresi söz konusudur. Bir başka örnek, çok hızlı “Dark Templar” saldırısı düşünen bir Protoss için “Dark Shrine”ın tamamlandığı an, rakip gerekli önlemi alana kadar bir avantaj penceresi söz konusudur, ancak rakip bu durumu önceden görürse gerekli önlemleri alarak saldırıyı etkisiz hale getirebilir.
Rakip zamanlama saldırısını tahmin ederek beklese bile, gerekli önlemleri almak için kaynak harcaması gerekir, dolayısıyla kendi stratejisi güç kaybedecektir. Bu şekilde rakip belli hamleleri yapmaya “zorlanmış” olur.
Rakip Temelli Zamanlamalar
Rakibinizin açılışını/stratejisini anladığınız zaman çeşitli kilit zamanlamalarda yapacağınız saldırılarda rakibinizin ordusunu görece olarak güçsüz yakalayabilirsiniz. Bu noktada gözlem çok büyük önem taşımaktadır.
Kilit Teknolojiden Önce
Rakibinizin geliştirmelere veya hızlı teknoloji binalarına kaynak yatırdığını gördüğünüzde, bu durum daha az ordu, daha az ateş gücü anlamına gelmektedir. Avantajınız tam bu geliştirmelerin/teknolojinin tamamlanmasına kadar yükselecek ve bu noktadan sonra hızlı bir şekilde ortadan kaybolacaktır. Düşünün ki Protoss oyuncusunun hızlı bir şekilde “Colossus” çıkmaya çalıştığını gözlemlediniz. “Colossus” tam savaş alanına çıkmadan yapacağınız saldırıda rakibinizin yaptığı tüm bu yatırımın ordusuna hiç bir reel katkısı söz konusu değildir. Bu pencerede yapacağınız saldırıda aynı kaynağı savaş birimlerine yatırdıysanız matematiksel olarak üstün gelirsiniz. Ancak aynı senaryoda “Colossus”un savaş alanına çıkmasıyla avantajı rakibiniz ele geçirecektir.
Makro Öncesi
Eğer rakibinizin kaynak toplama veya üretim kapasitesini arttırmaya dönük yatırımlar yaptığını görürseniz, hızlı bir saldırı düşünebilirsiniz.
Rakibinizin yeni bir üs yapmaya başlaması durumunda 300-400 mineral kaynağın savaş gücü dışında kullanılması söz konusudur. Aynı zamanda rakibin bu üssü koruması için haritaya bağlı olarak pozisyon/saldırı açısı üstünlüğü de söz konusu olabilir. Saldırınızın gecikmesi durumunda rakibiniz makro üstünlük sağlayacaktır.
Benzer bir şekilde rakibiniz üretim kapasitesini arttırmaya dönük bir hamle yapmakta ise (örn Reactor, fazladan üretim binası vb) bu kapasite hayata geçmeden saldırdığınızda ateş gücü olarak üstün durumda olacaksınızdır. Binaların tamamlanmasıyla dengeler hızlı bir şekilde değişecektir.